Gilgames deo 8

Osmo Sidriste:

Postoje oni Koji su Pali ili Posrnuli na Putu Besmrtnosti

Razjasnio sam da put Gilgamesa govori o duhovnoj besmrtnosti i vecnom zivotu na Onom svetu, a ne o fizickoj besmrtnosti, jer ako oni bez pameti znaju da fizicki zivot ima kraj, kako onda Gilgames da ne zna, on koji je opisan u Epu kao mudar i znalac o istini stvari?

S obzirom da besmrtnost i smrt spomenuti u prici znace bezmrtnost i smrt duse, smrt Enkidua je slicna, i Enkidu nije mogao da zavrsi put besmrtnosti bez pada ili posrnuca na putu i izvrsenja zabranjenih dela i cinjenja nasuprot naredbi koje mu je Gilgames dao, pa je rezultat bio da je on pao u kandze donjeg sveta, a Gilgames je pokusao da ga spase od ovoga i da mu pomogne da ustane posle posrnuca,

“Enkidu se spusta u donji svet,
Ali on nije privrzen recima svog gospodara,
I on obuce cistu odecu,
Napadnut od strane onih na vlasti kao da su neprijatelji,
I on ocisti svoje telo uljem cickovim,
Pa ga oni okruzise zbog mirisa njegovog,
I on baci stap za bacanje u donji svet,
Pa on bese zagledan od onih pogodjenih time,
I on ponese stap u svojoj ruci,
Pa duhovi mrtvih zadrhtase oko njega,
I on obuce svoje sandale na svoja stopala,
I on izgovori glas u donjem svetu,
I on poljubi zenu koju volase,
I on udari zenu koju ne volase,
I on poljubi sina koga volase,
I on udari sina koga ne volase
Pa ga povik donjeg sveta silom scepa.
…….
…….
‘… u borbi, mesto muzevnosti, on nije pao, donji svet ga je zgrabio.’ Istorija pocinje u Sumeru, Samuel Noah Kramer

Enkidu se nije obazirao na instrukcije svog gospodara, vec je pocinio iste stvari o kojima ga je Gilgames upozorio (da ne ucini). I on je bio scepan od donjeg sveta i nije bio u stanju da se uspenje ponovo na zemlju.

‘Prica o smrti Enkidua i njegovoj sahrani je po svoj verovatnoci Vavilonskog vise nego Sumerskog porekla. Prema Sumerskoj poemi ‘GIlgames, Enkidu i Donji Svet’. Enkidu nije uopste umro u uobicajenom smislu sveta, vec je bio scepan i zadrzan od (strane) donjeg sveta, demona koji lici na zmaja zaduzenog za donji svet, nakon sto je svesno prekrsio tabue donjeg sveta. Incident smrti Enkidua je smisljen od (strane) Vavilosnkih autora “Epa o Gilgamesu” sa ciljem da dramaticno motivise Gilgamesovu potragu za besmrtnoscu, koja je vrhunac poeme.

… Ni u kom slucaju, ipak, nisu Vavilonske poete robovski kopirali Sumerski materijal. Oni su modifikovali njegovu sadrzinu i oblikovali njegovu formu, u skladu sa svojim sopstvenim temperamentom i tekovinom, tako da samo golo jezgro Sumerskog originala ostaje prepoznatiljivo.” Samuel Kramer, Istorija pocinje u Sumeru

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s